A modell-projekt bizonyított az üzemeltetés során
Hogyan lehet egy iskolaépület energiafelhasználást tartósan csökkenteni? Erre a kérdésre a választ az Ulm közelében lévő Gebhard Müller iskola adja meg.
Ezt az iskolát nem csak energetikailag optimálisan építették meg, hanem egy monitoring-rendszer is folyamatosan felügyeli az energiafogyasztást. Ezáltal az épületgépészeti rendszerek mindig az új igényekhez illeszthetők. Az iskolaépület megfelelt a várakozásoknak, amennyiben a 10 éves monitoring alatt végig nagyon alacsony energiafelhasználást mutatott. Az üzembe helyezés után a kutatók a 3 éves intenzív, és tudományos igényességű monitoring eredményeképpen az épületgépészeti rendszerek üzemét pontosan az igényekhez illesztették. Így a fűtési, szellőzési és hűtési primerenergia-felhasználást 120-ról 82 kWh/m2×év-re csökkentették. Az alacsony primerenergia-felhasználáshoz jelentős mértékben járul hozzá az a megoldás, hogy az iskolaépület temperálása a vasbetonfödémek termikus aktiválása révén történik. A 35 cm-es födémek közepébe csövek vannak elhelyezve, amelyeken hőhordozó közeg áramlik keresztül. Hőforrásként a talajvíz szolgál, amely fűtési üzemben egy hőszivattyús berendezést táplál be, hűtési üzemben pedig egy hőcserélőn keresztül kerül felhasználásra. Az egész épület gépi szellőztetéssel van ellátva. A számított éves fűtési hőigény 34 kWh/m2×év, és így megfelel a 3 literes házak energetikai szintjének.
(Forrás: www.bine.info)